R3 Jan Lisiecki
Akce Ostrava
Frédéric Chopin
Preludium č. 15 Des dur z cyklu 24 preludií op. 28; Preludium č. 26 As dur op. 86
Johann Sebastian Bach
Preludium a fuga C dur z cyklu Dobře temperovaný klavír BWV 846
Sergei Rachmaninov
Preludium č. 3 d moll z cyklu Deset preludií pro klavír op. 23
Karol Szymanowski
Devět preludií op. 1 (výběr)
Olivier Messiaen
Preludia pro klavír (výběr)
Frédéric Chopin
Preludium č. 25 cis moll op. 45
Sergei Rachmaninov
Preludium č. 2 cis moll op. 3
Henryk Górecki
Čtyři preludia pro sólový klavír op. 1 (výběr)
Johann Sebastian Bach
Preludium a fuga c moll z cyklu Dobře temperovaný klavír BWV 847
Sergei Rachmaninov
Preludium č. 5 g moll z cyklu Deset preludií pro klavír op. 23
Frédéric Chopin
Preludia op. 28
Jan Lisiecki – klavír
Kanadský klavírista Jan Lisiecki patří v pouhých sedmadvaceti letech mezi špičkové virtuosy a bývá zván k hostování na nejvýznamnějších světových pódiích. Je oceňován pro technickou vyspělost a vyzrálý umělecký projev.
Ve svém ostravském recitálu zaměří Lisiecki pozornost k preludiím, která vznikla napříč staletími. Oblibu mezi skladateli nalezla tato volná hudební forma, v níž mohli dát průchod své fantazii a hudební imaginaci, již v baroku. Vzorem pro příští generace se stal cyklus preludií z Bachova Dobře temperovaného klavíru. Romantickou paralelou Bachova cyklu je 24 preludií op. 28 Fryderyka Chopina, na něž ve své virtuózní klavírní stylizaci navázal ruský skladatel Sergej Rachmaninov. Moderní hudba dala preludiím nový obsah i výraz. Karol Szymanowski koncipoval svých Devět preludií jako výběr raných klavírních miniatur, francouzský skladatel Olivier Messiaen zase v cyklu Preludií experimentoval se speciálními tónovými mody a avantgardní polský skladatel Henryk Górecki obdařil svá Čtyři preludia nekompromisní a tvrdou virtuozitou.